Allereerst zal ik me even voorstellen: Mijn naam is Anneke van der Wal, woonachtig in een Fokus woning, te Leeuwarden. Vanaf mijn geboorte heb ik een lichamelijk beperking, namelijk Reuma. Ondanks mijn beperking ben ik redelijk zelfstandig.

Om mijn zelfstandigheid te vergroten ben ik in 2008 begonnen met autorijlessen. De autorijlessen volgde ik 1 keer in de week in Hoorn. Daar zit de rijschool B&S. Deze rijschool maakt het mensen met een beperking mogelijk om ook te kunnen autorijden.

Mijn rijlessen volgde ik in een aangepaste bus. De aanpassingen bestonden uit:

• Elektrische deuren. Deze deuren kon ik vanuit mijn rolstoel bedienen. Hierdoor kon ik zonder hulp de bus in gaan.

• Vervolgens reed ik achter het stuur, waarnaar mijn rolstoel elektrisch werd vastgezet doormiddel van een rails.

• Om te kunnen rijden had ik twee verschillende bedieningspanelen. Met mijn linkerhand gaf ik gas en remde ik. Met mijn rechterhand stuurde ik. Deze twee panelen kon ik automatisch naar me toe halen.

• De motor kon ik laten starten door een knop in te drukken.

• In en om de auto had ik extra spiegels, om goed om me heen te kunnen kijken.

In 2009 slaagde ik voor mijn rijbewijs. Dol gelukkig was ik. Net als ieder ander, wilde ik zo snel mogelijk een eigen bus, om van mijn vrijheid te genieten en om niet meer afhankelijk te zijn van taxi vervoer. Met taxi vervoer heb ik maar een aantal kilometers per jaar waar ik het mee moet doen. Na een half jaar zijn deze kilometers al op en dan ben ik verplicht om thuis te blijven.

Ik heb bij verschillende instantie een aanvraag gedaan om de aanpassingen vergoedt te krijgen. De bus had ik zelf al bij elkaar gespaard. Het UWV, de WMO, Stichting MEE en nog meer instanties wezen mijn aanvraag af. De taxi was goedkoper zeiden ze. Ze kijken niet naar hoe zelfstandig ik door het leven zou kunnen en willen gaan. Ze kijken alleen maar naar hun eigen kas.

Om mijn droom nog niet op te geven, doe ik deze oproep. Zou u mij willen helpen met een bijdrage van 1 euro? Ik zou het super vinden als u dit bericht ook zou willen doorsturen/vertellen aan iedereen in uw eigen omgeving. Zo hoop ik uiteindelijk de aanpassingen toch nog bij elkaar te kunnen krijgen. Als u niks kunt missen, wilt u dan wel het bericht doorsturen/vertellen? Misschien willen ophangen in een druk bezochte winkel, o.i.d.?

Mocht u besluiten mij te willen helpen, kunt u uw bijdrage storten op rekeningnr.: 39.54.61.715, t.n.v. A. van der Wal

Om de vorderingen te volgen, kunt u kijken op http://a-vanderwal1984.hyves.nl

Vriendelijk groet,

Anneke van der Wal