starten praktijk voor huidverzorging

• S vd Zwan

Binnenkort ga ik starten met een praktijk voor huidverzorging, naast de normale gezichtsreiniging en verzorging wil ik me gaan richten op de kleinschalige wellness. Dat houdt in dat mijn praktijk een luxe uitstraling zal hebben en ik veel lichaamsbehandelingen wil gaan doen. Denk dan aan verschillende massagetechnieken, peelingen, pakkingen e.d. Om deze luxe uitstraling te kunnen realiseren heb ik een startkapitaal nodig. Zou ik voor subsidie in aanmerking kunnen komen?

S. van der Zwan

• Ad

Geen subsidie omdat je “gewoon” ondernmer wordt.

Als je vanuit de bijstand start misschien een startkapitaal van de sociale dienst in de vorm van een lening

• Robin Kerkhof

Er zijn wel degelijk subsidiemogelijkheden voor startende ondernemers, als je het begrip ruimer definieert en er ook onder rekent:

- fiscale aftrekmogelijkheden;

- leningen onder gunstige voorwaarden.

Ik ben redacteur van SubsidieTotaal.nl en ik heb even voor u gezocht in deze databank. Wij hebben een aantal regelingen voor startende ondernemers in onze databank staan. Dat zijn dan vooral fiscale voordeeltjes en kredietmogelijkheden voor starters. Dus er zijn wel degelijk mogelijkheden.

Verder kan ik u aanraden om eens te kijken op de gratis site:

www.eigenbaas.nl

Deze site is speciaal bedoeld voor mensen zoals u die een eigen bedrijfje willen opstarten. Achter deze site zit het Ministerie van Economische Zaken. M.a.w. dit is een betrouwbare site.

Daarnaast is het een goed idee om te gaan praten met een MKB- of Subsidie-adviseur. Zij zijn vaak goed op de hoogte van de verschillende subsidiemogelijkheden (vaak dankzij kennisbanken als SubsidieTotaal.nl, maar dat terzijde ;-)).

Ten slotte wens ik u veel succes met het opzetten van uw praktijk. Ik heb grote bewondering voor als mensen in deze tijd voor zichzelf gaan beginnen.