Bijna ieder weekend overlijden jonge mensen in het verkeer.

Hoe kunnen we dit mogelijk voorkomen?

Ik ben van mening dat wanneer de leerling automobilist een gedegen opleiding krijgt bij een goede erkende rijschool met een aanvullende “sliptraining” er een hoop ellende bespaart kan blijven.

Ik ben eigenaar van een grote autorijschool in Noord-Oost Brabant.

Ik bied onze leerlingen een speciale rijopleiding aan ( RIS: Rijopleiding In Stappen )die is ontwikkelt door het CBR op verzoek van ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Onze rij-instructeurs zijn hiervoor speciaal opgeleid en gecertificeert door het CBR.

Totale investering: ? 20.000, -

We bieden onze leerlingen de RIS aan die duurder is dan de standaard rijopleiding bij een niet gecertificeerde rijschool.

Daarnaast bieden wij de “sliptraning”aan oftewel de ROSO training wat wil zeggen:

Rijden Onder Speciale Omstandigheden

De leerling gaat een dagdeel oefenen om met de auto een noodstop te kunnen maken en te handelen in noodsituaties.

In de praktijk blijkt echter dat veel leerlingen en hun ouders geen “duurdere opleiding” willen.

Als men het rijbewijs kon kopen op het postkantoor zou ik kunnen stoppen met de rijschool.

Door de economische ressesie is in de ogen van veel mensen de rijles duur????

In mijn ogen is de rijles niet duur.

Het is een investering voor het leven en je kunt de rijopleiding maar 1 keer goed doen in je leven

De leerling betaald gemiddeld in Nederland ? 35, - per uur tegen een BTW tarief van 19%.

Hiervoor moet de instructeur in een nieuwe veilige auto komen voorrijden en hoog opgeleid zijn.

Door deze ontwikkeling blijven de lonen van de rij-instructeurs aan de lage kant en kan de professionele rijschool zich niet verder profileren om hun leerlingen beter voor te bereiden op het steeds complexere verkeer met alle risico's van dien.

Na verloop van tijd zie je goede vakmensen weer verdwijnen omdat met opbrand en geen perspectief ziet voor de toekomst.

Onze branche is een verdeelde branche waarin samenwerking niet mogelijk is.

Door samenwerking zou men gezamelijk een subsidie kunnen aanvragen om de verkeersveiligheid te verbeteren en jonge mensen kunnen helpen in het aanleren van de juiste houding en verkeersgedrag om een hoop elende te besparen.

Ik ben al meer dan 16 jaar bezig met allerlei projecten betrokken geweest om rijscholen hiervoor te laten samenwerken.

Het heeft mij inmiddels een vermogen gekost en het resultaat is NUL.

Ik ben ten einde raad en mijn vraag is of iemand weet waar ik subsidie kan aanvragen voor onze speciale rijopleiding en het vak van rij-instructeur waardoor we bereiken dat de speciale opleiding in de ogen van de leerling betaalbaar wordt en de rij-instructeur langer met plezier zijn werk blijft doen..

Theo Smits