stichting opstarten

• Elizabeth Honer

Op dit moment ben ik in het kader van een afstudeeropdracht bezig met een opzet voor een stichting. Deze stichting heeft een gedeeltelijk cultureel doel. Wie kan mij vertellen bij wie ik allemaal kan proberen subsidie aan te vragen?

BVD en met vriendeljke groet,

E. Honer

• Anita Versteeg

Vertel me iets meer over de stichting. Het beste is het met meerder mensen te proberen. En je kan via Kamer van Koophandel ook vragen stelen en je kan in ieder geval in laten schrijven als stichting. Vertel me iets over cultuureel invulling ervan. Misschien kan subsidie krijgen op Kunstgebied.

Met vriendelijke groeten,

Anita

• Rendeuro b.v.

Elizabeth,

Op basis van de Wet op het specifiek cultuurbeleid heeft de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen de bevoegdheid specifieke uitkeringen en subsidies te verstrekken ten behoeve van het cultuurbeleid. Hiertoe zijn algemene regels neergelegd in het Bekostigingsbesluit cultuuruitingen. Om deze regels verder uit te voeren is de Regeling subsidies en uitkeringen cultuuruitingen opgesteld.

Op basis van de Regeling subsidies en uitkeringen cultuuruitingen worden instellings- en projectsubsidies verstrekt. Een instellingssubsidie betreft een subsidie aan een instelling in de kosten van haar structurele activiteiten of van een gedeelte daarvan. Hiertoe moet een activiteitenplan worden overgelegd. Er kan zowel een jaarlijkse als een meerjarige instellingssubsidie worden verstrekt. Projectsubsidies worden verstrekt ten behoeve van activiteiten op een terrein van het cultuurbeleid met een incidenteel karakter.

Subsidies op de volgende terreinen van cultuur vallen onder deze regeling:

cultuurbehoud;

(scheppende) kunsten;

media;

letteren en bibliotheken.

Voor projectsubsidie geldt echter dat het grootste deel van de uitvoering van het specifiek cultuurbeleid is ondergebracht bij zelfstandige fondsen. Zo is er bijvoorbeeld voor media-educatie een aparte stuurgroep in het leven geroepen. Uit de cultuurnota of de desbetreffende sectornota blijkt welke subsidiemogelijkheden er voor projectsubsidie rechtstreeks bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen zijn.

Met vriendelijke groet,

Bert Stegehuis.

Voor meer informatie over ons bedrijf Rendeuro b.v. zie:

www.rendeuro.nl