Klachten subsidieadviesbureau

• John M.

De Kamer van Koophandel ontvangt regelmatig klachten van bedrijven

die zich misleid voelen door het haalbaarheidsonderzoek van

subsidiebureau EFC. Directeur C. Bladt van het bureau vindt de

klachten overdreven.

De meeste klachten betreffen de kwaliteit van de aangeboden

haalbaarheidsonderzoeken. Ook de wijze waarop EFC de contracten

binnenhaalt ligt onder vuur. Volgens P. Wolbers, jurist en

ondernemersadviseur bij Kamer van Koophandel in Utrecht, zijn de

tactieken van EFC niet malafide, maar dient de ondernemer het

geboden contract goed door te lezen. "EFC komt vrij agressief

binnen, vraagt na toesturen van het contract direct een akkoord en een

dag later is 1.700 euro van de rekening afgeschreven", aldus

Wolbers. Later blijken de meeste voorgestelde subsidiemogelijkheden

niet van toepassing.

De directeur van EFC, C. Bladt, vindt de aantijgingen overdreven.

"We zijn vanaf het eerste moment duidelijk over de inhoud van de

geboden service. We sturen bij de afspraakbevestiging een brochure

mee waarin alles precies staat beschreven. Tijdens het gesprek

willen wij wel graag het beslissingsproces bespoedigen, want

we hebben geen zin om terug te komen“, zo vertelt Bladt. ”Wij

spreken alleen met directeuren en zij hebben beslissingsbevoegdheid.

Bij het eerste contract moet de klant via automatische incasso

inderdaad meteen betalen, omdat wij geen debiteurenrisico willen.

Vervolgservices worden gewoon via een factuur betaald."

Volgens de EFC-directeur hebben klanten vaak een

verwachtingspatroon dat niet geheel strookt met de werkelijkheid. "De

teleurstelling is groot als blijkt dat de subsidie lager uitvalt dan

gehoopt. Soms vertelt een klant dat hij voldoet aan bepaalde

innovatie-eisen, maar dat blijkt later niet waar te zijn." Toch

steekt Bladt ook de hand in eigen boezem. "Natuurlijk gaat er wel

eens iets mis. Binnenkort handelen we de eerste klachtenprocedure af

in zes jaar tijd. Dat vind ik niet veel. Verder ontvangen wij twee tot

vier brieven van boze klanten per maand. Wij geven hun altijd

antwoord en proberen tot een goede afloop te komen."

Jan Stevers, voorzitter van beroepsvereniging NVAS, heeft

echter zijn twijfels over de manier waarop EFC de klachten afhandelt.

"Het gaat meestal niet op een nette manier. Binnen de vereniging heeft

EFC daarom het imago van het zwarte schaap. Wij krijgen een paar keer

per jaar klachten van ondernemers over de werkwijze van het bedrijf.

Meestal vinden de ondernemers dat de subsidiekansen die zij kregen

voorgespiegeld niet strookten met de werkelijkheid. Ze ondertekenden

het contract, denkend dat er netjes in staat dat restitutie wordt

verleend als er geen recht op subsidie blijkt te zijn. Dit is

echter niet zo.“ Stevers wil niet alleen met de beschuldigende vinger naar EFC wijzen. ”Ik moet zeggen dat sommige bedrijven zich soms ook

te naïef hebben opgesteld."

• hemme

LS,

Als subsidieadviesbureau moet je reeel omgaan met het geven van subsidieadvies. Doe je dat als bureau niet, dan is het advies niet hanteerbaar voor een bedrijf en kunnen ze net zo goed een cd rom kopen met 1200 regelingen. Waarop ze zelf kunnen gaan rondneuzen of de diverse websites van subsidieverstrkkende instanties bezoeken zoals Senter, SNN, NOVEM, Ministerie EZ, enz.

Een subsidieadviesbureau moet alleen die regelingen vermelden die ECHT van toepassing zijn op een bedrijf en hun activiteiten en toekomstplannen. Dus GEEN investeringssubsidies vermelden als het bedrijf de komende jaren niet gaat investeren.

Voor een gemiddeld bedrijf zijn er slechts een aantal mogelijkheden (soms op korte termijn geen enkele). Het is jammer dat sommige adviesbureaus bedrijven ‘lekker maken’ met subsidie terwijl dat niet zo blijkt te zijn en als toetje nog een flinke rekening nasturen. Het beschadigd het imago van onze branche en de klantgerichte instelling van de meeste adviesbureaus.

MVG,

Hemme

• Rendeuro

John,

ik kan dit niet beoordelen.

Ik ben wel een voorstander van een keurmerk welke objectief kan maken welk bureau goed bezig is.

Vrijdag a.s. heb ik een bespreking met TUV, dan kan ik dit wel eens bespreken.

.

Eventueel meting klanttevredenheid ?

Zijn er meer belangstellenden ?

Met vriendelijke groet,

Bert Stegehuis

info@rendeuro.nl

• Onno van der Kuip

Geachte prikbordlezers,

“ John M.” heeft dit artikel van de Kamerkrant (ook op de website van de Kamers van Koophandel) gekopieerd waarin een handelspraktijk wordt belicht van een adviesbureau. Dit bureau is inmiddels geroyeerd van de ledenlijst van de beroepsorganisatie van subsidieadviseurs, de NVAS .

De NMA/FM_Authoriteit die toeziet in dit land op de mededingingsregels heeft een ander subsidieadviesbureau op de vingers getikt die met hun algemene voorwaarden de concurrentie van andere bureaus voor de toekomst volledig uitsloot. De klacht bij de NMA was overigens ingediend door FME-CWM, de brancheorganisatie van de metaal- en elektroindustrie.

Voor het inhuren van externe adviseurs blijft het altijd alert zijn in de offertefase en de uitvoeringsfase. De Kamers van Koophandel hebben op hun website nu een checklist geplaatst voor het selecteren van een subsidieadviesbureau. Of een bedrijf een keurmerk heeft zegt niet genoeg. ISO (hebben wij zelf ook) EFQM, TUV of whatsoever, het gaat er om dat het te selecteren bureau tevreden klanten heeft. Deze klanten bevelen dit bureau aan. Aanbevelingen via het prikbord zijn niet betrouwbaar omdat er geen afzenderverificatie plaatsvindt zodat een adviseur zelf onder een andere naam zichzelf de hemel in kan prijzen. Nee, vraag gewoon in een oriënterend gesprek voor wie het bureau werkt en of het ook een referentielijst (met telefoonnnummers) heeft.

Zijn er lezers die ook klachten hebben over bureaus en deze staan op de ledenlijst van de NVAS, schroom niet maar mail deze klachten z.s.m. naar het bestuur van de NVAS (klik rechtsbovenin de website op bestuur).

Met vriendelijke groet,

mr Onno W. van der Kuip

• hemme

Een keumerk voor deze branche zal een uitkomst zijn.

Ik ben er voor!!!

Erwin Hemme

• Rendeuro

Onno,

Aangaande je opmerking dat de waarde van een keurmerk, ISO etc.. betrekkelijk is, ben ik volledig met je eens. Het draait om de klanttevredenheid. En dat is meetbaar te maken. Een bureau met een Subsidie-KTV-label van 92 % is dan dus beter bezig dan een bureau met 88 %. Bovendien krijg je hierdoor een gezonde competitie op gang. Zakkenvuller en graaiers scoren hiermee altijd onder de maat.

Met vriendelijke groet,

Bert Stegehuis

• Swarttouw

Van ons kan hij ook een boze brief en een klacht ontvangen. De handelswijze van deze firma is zeer dubieus te noemen. Naïef of niet, ze houden je iets voor, beloven een rapport en je krijgt een standaard verhaal voor je 1800 Euro.

Zeer verwerpelijke praktijken.

Wij zijn zeker geen tevreden klant en zullen dat ook zeker niet onder stoelen of banken steken. Als er nog meerdere ontevreden klanten zijn (zijn er zeker ze krijgen 2 tot 4 boze briefen per maand) hoor ik dat graag, kunnen we misschien onze krachten bundelen.

Volgens de EFC-directeur hebben klanten vaak een

verwachtingspatroon dat niet geheel strookt met de werkelijkheid. "De

teleurstelling is groot als blijkt dat de subsidie lager uitvalt dan

gehoopt. Soms vertelt een klant dat hij voldoet aan bepaalde

innovatie-eisen, maar dat blijkt later niet waar te zijn." Toch

steekt Bladt ook de hand in eigen boezem. "Natuurlijk gaat er wel

eens iets mis. Binnenkort handelen we de eerste klachtenprocedure af

in zes jaar tijd. Dat vind ik niet veel. Verder ontvangen wij twee tot

vier brieven van boze klanten per maand. Wij geven hun altijd

antwoord en proberen tot een goede afloop te komen."

• N. Karademir

Ook ik ben niet tevreden met deze adviesbureau.

Tijdens ons gesprek werd aangegeven dat we 3 maandelijks loonkosten moesten voor financieren indien we personeel zouden aannemen, daarna zouden we middels subsidie elk kwartaal de subsidie ontvangen.

Nadat het geld geincasseerd was, kreeg ik middels een telefonisch kontakt te horen dat het personeel eerst een jaar in dienst moest zijn en daarna wordt terug verrekend (gedeeltelijk). En als het personeel na 8 maanden zijn ontslag in dient, dan was het niet te verhalen.

Ik heb (nog ) niet het vermogen om zolang een persoon te financieren.

Al met al heb ik me voor niets aangemeld en zal hen dan ook een schriftelijk verzoek doen om mijn aanmelding onmgedaan te maken.

N. Karademir

Smart Software

• Kya

Ook wij zijn gedupeerd door EFC, nadat wij met 4 personen het verhaal van de “adviseur”hadden aangehoord waren we er alle 4 van overtuigd dat het niet mis kon gaan. Als bleek dat er geen haalbare subsidies waren dan zou resitutie plaats vinden. In het intake-formulier werden een aantal zaken als niet van toepassing aangemerkt, maar juist die zaken werden als zijnde subsidie verstrekking toebedeeld.

Dus een rapport met gebakken lucht, een stapeltje oud papier ter waarde van € 1800,= ex btw.

Na aanvraag van risitutie doet EFC een aanbod van 35% take it or leave it.

Heeft iemand advies?