De Kamer van Koophandel ontvangt regelmatig klachten van bedrijven
die zich misleid voelen door het haalbaarheidsonderzoek van
subsidiebureau EFC. Directeur C. Bladt van het bureau vindt de
klachten overdreven.
De meeste klachten betreffen de kwaliteit van de aangeboden
haalbaarheidsonderzoeken. Ook de wijze waarop EFC de contracten
binnenhaalt ligt onder vuur. Volgens P. Wolbers, jurist en
ondernemersadviseur bij Kamer van Koophandel in Utrecht, zijn de
tactieken van EFC niet malafide, maar dient de ondernemer het
geboden contract goed door te lezen. "EFC komt vrij agressief
binnen, vraagt na toesturen van het contract direct een akkoord en een
dag later is 1.700 euro van de rekening afgeschreven", aldus
Wolbers. Later blijken de meeste voorgestelde subsidiemogelijkheden
niet van toepassing.
De directeur van EFC, C. Bladt, vindt de aantijgingen overdreven.
"We zijn vanaf het eerste moment duidelijk over de inhoud van de
geboden service. We sturen bij de afspraakbevestiging een brochure
mee waarin alles precies staat beschreven. Tijdens het gesprek
willen wij wel graag het beslissingsproces bespoedigen, want
we hebben geen zin om terug te komen“, zo vertelt Bladt. ”Wij
spreken alleen met directeuren en zij hebben beslissingsbevoegdheid.
Bij het eerste contract moet de klant via automatische incasso
inderdaad meteen betalen, omdat wij geen debiteurenrisico willen.
Vervolgservices worden gewoon via een factuur betaald."
Volgens de EFC-directeur hebben klanten vaak een
verwachtingspatroon dat niet geheel strookt met de werkelijkheid. "De
teleurstelling is groot als blijkt dat de subsidie lager uitvalt dan
gehoopt. Soms vertelt een klant dat hij voldoet aan bepaalde
innovatie-eisen, maar dat blijkt later niet waar te zijn." Toch
steekt Bladt ook de hand in eigen boezem. "Natuurlijk gaat er wel
eens iets mis. Binnenkort handelen we de eerste klachtenprocedure af
in zes jaar tijd. Dat vind ik niet veel. Verder ontvangen wij twee tot
vier brieven van boze klanten per maand. Wij geven hun altijd
antwoord en proberen tot een goede afloop te komen."
Jan Stevers, voorzitter van beroepsvereniging NVAS, heeft
echter zijn twijfels over de manier waarop EFC de klachten afhandelt.
"Het gaat meestal niet op een nette manier. Binnen de vereniging heeft
EFC daarom het imago van het zwarte schaap. Wij krijgen een paar keer
per jaar klachten van ondernemers over de werkwijze van het bedrijf.
Meestal vinden de ondernemers dat de subsidiekansen die zij kregen
voorgespiegeld niet strookten met de werkelijkheid. Ze ondertekenden
het contract, denkend dat er netjes in staat dat restitutie wordt
verleend als er geen recht op subsidie blijkt te zijn. Dit is
echter niet zo.“ Stevers wil niet alleen met de beschuldigende vinger naar EFC wijzen. ”Ik moet zeggen dat sommige bedrijven zich soms ook
te naïef hebben opgesteld."