staatborgstelling

• L. Fasten

Kan iemand mij vertellen hoe de staatsborgstelling kan gelden wanneer ik mij wil inkopen in een bedrijf en waar ik meer informatie kan vinden?

Alvast bedankt,

Lars

• Onno van der Kuip

beste Lars,

Je bedoelt een krediet vanuit het Besluit Borgstelling MKB-kredieten 1997 (BBMKB)

Wanneer je als ondernemer over onvoldoende middelen beschikt en je kunt onvoldoende zekerheden bieden aan de bank voor een lening dan kun je wellicht een beroep doen op deze staatsborgstellingsregeling. De overheid treedt dan op als borg. Het is van belang dat je bedrijf voldoende toekomstmogelijkheden heeft. Als starter (korter dan 5 jaar ondernemer) kun je in aanmerking voor een extra startersfaciliteit. In beide gevallen geeft de overheid je een borgstellingskrediet en de bank is dan verplicht om je minimaal 100% (en 50% voor starters) aan bankfaciliteiten te verstrekken. Je kunt een verzoek alleen bij banken indienen die hiervoor een overeenkomst hebben afgesloten met het Ministerie van Economische Zaken. Meer info bij je bank of het ministerie van EZ.

met vr. groet,

Onno van der Kuip