subsidie TAV cultuur

  • llcooljan

    Ik zit op het conservatorium (gitaar) en zou graag op middelbare scholen informatieve en (muziek)cultuur ondersteunende voorstellingen cq lessen willen verzorgen. Mijn vraag is nu of hier ook een subsidieregeling voor te treffen is, zodat ik mijn kosten zo goed mogelijk kan dekken en de prijs voor scholen zo laag mogelijk kan houden. Weet iemand hier een eenduidend antwoord op, of een site die mij deze informatie kan verschaffen, dan zou ik dat zeer waarderen!

    (Ik heb overigens het gevoel dat alle subsidiepotjes in Nederland moeilijk toegankelijk worden gemaakt voor de "gewone,, man, gezien de gebrekkige en vaak lastig begrijpbare, formele info op het internet! bijv subsidie.nl)

  • mr Onno van der Kuip

    Beste Jan,

    Beleggen in cultuur wordt fiscaal aantrekkelijk door de Regeling cultuurprojecten 2002. Het ontwerp van de nieuwe Regeling is vandaag (14-2-2002) door staatssecretaris Bos van Financiën mede namens de staatssecretaris Van der Ploeg van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen naar de Tweede Kamer gestuurd.

    Beleggers die hun geld beleggen in aangewezen cultuurfondsen genieten een vrijstelling in box III van maximaal EUR 48.441. Dit maximum geldt tezamen met de vrijstelling voor beleggingen in durfkapitaal (direct en indirect). Daarnaast heeft de belegger in cultuurprojecten recht op een heffingskorting van 1,3 % over het gemiddelde van het bedrag dat op 1 januari en 31 december is vrijgesteld.

    De invoering van de regeling is een uitwerking van de vrijstelling culturele beleggingen. In de Regeling zijn criteria vastgelegd om in aanmerking te komen voor een verklaring van cultuurproject. Het wordt voor cultuurfondsen mogelijk om projecten te selecteren en voor kwalificatie als cultureel project . Zo krijgt de fiscale faciliteit voor culturele beleggingen definitief vorm naast de bestaande regelingen voor groene en sociaal-ethische beleggingen en beleggingen in durfkapitaal.

    Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen geeft de cultuurprojectverklaring af voor projecten. Projecten die voor deze verklaring in aanmerking komen, moeten in het belang zijn van de Nederlandse podiumkunsten of de Nederlandse musea.

    Wellicht zijn jouw projecten in het belang van de Nederlandse podiumkunsten.

    Het lesgeven is voor de scholen subsidiabel via de regeling WVA Scholing Non Profit. De school kan een percentage van de scholingskosten in mindering brengen op de af te dragen loonbelasting.

    mr Onno van der Kuip

  • Rendeuro uw subsidietijger

    Beste Icooljan,

    Ik zie mogelijkheden o.a.

    Algemeen

    Afkorting PPOD

    Naam Regeling productie podiumkunsten - provincie Friesland -

    Budget Voor 2000: € 108.910 (f 240.000,–)

    Looptijd 01.01.1984 - onbepaald

    Soort bijdrage Subsidie

    Samenvatting

    Het doel van de Regeling productie podiumkunsten is (de totstandkoming van) podiumkunsten te bevorderen.

    Sinds 27 mei 1997 valt deze regeling onder de verordening Budget Taal & Cultuur.

    Aan producenten van podiumkunsten kan voor de aanloopkosten van een professionele productie een incidentele subsidie worden verstrekt. Het betreft podiumkunsten zoals cabaret, poppentheater, mime-, dans-, muziek- en toneelvoorstellingen. Subsidiabele projecten moeten van voldoende kwaliteit zijn een professioneel karakter hebben. Tevens moet een voorstelling in de provincie Friesland worden opgevoerd en een half theaterseizoen beschikbaar zijn voor uitvoering. Prioriteit gaat uit naar projecten die in de Friese taal worden uitgevoerd.

    De subsidie bedraagt maximaal € 27.230 (f 60.000,–) per project. In bijzondere gevallen kan daarvan worden afgeweken.

    Aanvragen moeten jaarlijks vóór 1 september schriftelijk bij het College van Gedeputeerde Staten worden ingediend. Gedeputeerde Staten worden geadviseerd door de Provinciale Adviescommissie voor Podiumkunsten.

    Wilt u meer informatie , neem dan contact met ons op.

    Onze website is

    Met vriendelijke groet

    Bert Stegehuis.

  • stichting

    Geachte mijnheer van der Kuip, Maastricht 28-11-2002

    begin dit jaar hebben wij de stichting “Maria de Lourdes de stem van Mexico”

    opgericht, de stichting draagt de naam van de beroemde zangeres,die vele jaren

    in de Nederlandse theaters heeft opgetreden en die helaas op 06-11-1997 plotseling op Schiphol overleedt.Maria de Lourdes was een zangeres die zich tevens gedurende haar hele leven heeft ingezet voor het behoud van de authentieke Mexicaanse cultuur en muziek.Op haar muziekschool in Mexicostad heeft zij jonge talenten gedurende vele jaren de kans gegeven zich verder te ontwikkelen en te ontplooien.Ook was zij de oprichtster van “Grupo impulsor de la musica representativa Mexicana” waaruit vele zangers en zangeressen zijn voortgekomen die deze traditionele muziek blijven vertolken in navolging van Maria de Lourdes zelf.Als stichting hebben wij ons onder andere ten doel gesteld om deze talentvolle zangers en zangeressen naar Nederland te halen en voor hen te bemiddelen in het vinden en creëren van podia.De concrete vraag is dus, bestaan hiervoor subsidie mogelijkheden? En kunt u ons adviseren?

    Hoogachtend Hans Eversteijn