Geachte Arjen van Vuren,
Bedrijven die subsidieadviseurs in dienst hebben krijgen als volgt hun te verlenen of verleende diensten vergoed:
a) op basis van uurtarief. Dit tarief varieert per bedrijf en per soort activiteit;
afrekening vindt plaats op basis van ofwel voorschotfacturering, ofwel achteraf facturering op basis van een (al dan niet vooraf goed te keuren door de klant) urendeclaratie en een overzicht van werkzaamheden; vooraf wordt een indicatie van de kosten gemaakt en worden er afspraken gemaakt over de frequentie van factureren. Ook kunnen de kosten zijn gemaximeerd op een bedrag (aanneemsom: uren x tarief tot maximaal bedrag X).
b) op basis van een fee die wordt uitgedrukt in een percentage van het toegekende subsidiebedrag of het achteraf vastgestelde subsidiebedrag; vaak met een basistarief of een andere wijze van bevoorschotting.
Deze verlate facturering wordt vaak NO CURE NO PAY genoemd: klant hoeft pas te betaling als subsidie wordt toegekend cq als subsidie wordt uitbetaald. Hierbij is het van belang te weten welke activiteiten onder de opdracht vallen: alleen de aanvraag of ook de begeleiding van het project tijdens de rit en na afloop (inclusief assistentie bij externe controle op het project door de subsidieverstrekkende overheid).
c) een kombinatie van uurtarief en een fee op basis van het subsidiebedrag.
Om vooraf te weten te komen welke subsidieadviseur dan wel welk bedrijf dat subsidieadvies als activiteit heeft, HEEL GOED is, beveel ik u aan referenties te vragen: “wie hebben jullie als klanten, wat voor subsidieprojecten begeleiden jullie?”. Het is afhankelijk van de subsidievraag welk bureau heel goed is. Elk bureau heeft immers zijn eigen specialisaties en wijze van omgang met prospects en klanten. Het bekijken van de bureauspagina's op de website geeft een overzicht van de bureaus, waarvan een of meerdere adviseurs lid zijn van deze beroepsorganisatie van individuele adviseurs.
Vanuit relatienetwerken krijgt u de beste antwoorden: zo wordt de klanttevredenheid gemeten zonder dat de adviseurs er weet van hebben. Enkele adviesbureaus hebben een kwaliteitborgingsysteem dat zij jaarlijks extern laten auditen voor ISO-9000 standaard.
Kamers van Koophandel hebben op de afdeling handelsvoorlichting doorgaans een lijst met bureaus naar wie zij met subsidievragen doorverwijzen. Soms vinden bij deze Kamers subsidiespreekuren plaats, uitgevoerd door enkele van deze bureaus. Mijn bureau participeert bijvoorbeeld in de spreekuren bij de Kamer van Koophandel in Meppel. Ikzelf ben al jaren lid van de NVAS.
Met vriendelijke groet,
mr Onno van der Kuip