Een vraag aan ALLE subsidieadviseurs...

  • Jan de Bie

    Beste adviseurs,

    Van u zou ik willen weten hoe u over een dergelijk discussieprikbord denkt.

    Is dit voor u een bedreiging of een kans.

    Een bedreiging omdat een dergelijk prikbord wellicht zoveel informatie aan bedrijven geeft (van welwillende deelnemers) dat uw adviesfunctie overbodig wordt?

    of….

    Een kans omdat

    1) U hier kennis kunt ventileren waardoor kijkers vertrouwen krijgen in uw bedrijf en misschien zelfs zaken met u gaan doen?

    2) U kennis kunt krijgen omdat anderen u op ideeen kan brengen

    P.S. Is het voor u een kans en wilt u meedoen dan kunt u uiteraard altijd

    afsluiten met uw websiteadres. Deze is direct aanklikbaar als u het alsvolgt doet.

    Een voorbeeld (in dit geval Rendeuro omdat dit subsidieadviesbureau als 1e op dit prikbord een reactie gaf)

    VOORBEELD:

    Sluit alsvolgt af:

    Wilt u meer weten van ons bedrijf? kijk dan op onze website,

    http://www.rendeuro.nl/

    zet dan voor http direct een < en sluit af met>

    dan is de website aanklikbaar zoals hieronder

    U kunt hierover ook meer lezen op

  • Saskia Pessers

    Wat ons betreft is dit prikbord eerder een kans dan een bedreiging. a. Het lijkt me nuttig om op deze wijze de visie en vragen van anderen (zowel klanten als collega's) te lezen en het zeker ook nuttig om de eigen visie op het vak duidelijk te kunnen ventileren.

    Ik ga nu eens testen of de automatische link verwijzing werkt.

    Voor meer informatie kunt u altijd onze site raadplegen

  • Bert Stegehuis

    Beste Saskia,

    Ik ben het met je eens dat deze site een leuke kans voor ons is. Ook informatieuitwisseling dus onder soortgelijke bureau's zoals wij. Bedreigingen zie ik hierin niet. De klant kan zelf ook wel informatie ophalen, alleen dit kost hem/haar veel te veel moeite en dan moet het nog op de jusite manier ingediend worden, bewaking, declaratie etc…

    Ik heb je mening gelezen over specialisatie, daar zit wat in. Zo zie je maar weer dat elk bureau zijn eigen visie hanteert (in de markt).

    Met vriendelijke groet,

    Bert Stegehuis

  • mr Onno van der Kuip

    Beste Jan de Bie,

    Elk discussieplatform dat zich redelijk onafhankelijk positioneert op het web is zinvol. Of er werkelijke discussie zal komen is de vraag. Tot nu toe zijn collega-adviseurs het die op het prikbord actief zijn. Het wordt tijd dat niet-adviseurs toetreden…

    Zinvol, omdat het een van de media is waarop subsidieadviseurs zich kunnen profileren. De wijze van (onderscheidend) communiceren kan van invloed zijn op de lezer, die op zoek is naar een betrouwbare partner / adviseur om zijn/haar subsidieprojecten van A tot Z te begeleiden.

    Bedreiging? Dat hangt helemaal van jezelf af. Ben je goed in subsidieadvies dan zijn de kansen vele malen groter en valt elke bedreiging in het niet. Bovendien vergroot het de kans dat gelijkgezinde kwalitatief hoogwaardig en alszodanig bij de subsidieverstrekkende overheden aangeschreven bureaus gezamenlijk een brancheorganisatie oprichten om het kaf van het koren te scheiden.

    Met vriendelijke groet,

    mr Onno van der Kuip

  • Bert Stegehuis

    Beste Onno,

    Ik ben het helemaal met je eens dat je het kaf van het koren moet scheiden. Ook

    ik wordt bij mijn acquisities regelmatig geconfronteerd met ondernemers in het MKB, die teleurstellende ervaringen hebben opgedaan met collega-adviseurs.

    Hoe voorkomen we dit en zorgen we dat de klant voor ons kiest ?

    Zoals je weet is mijn core-business het adviseren in kwaliteitszorg, ISO-9001. Subsidies is daarbij een neven-activiteit van mij. Een branche-organisatie is over het algemeen wel leuk voor het netwerken etc.., maar vaak niet echt effectief.

    Volgens mij is het cruciaal dat het subsidie-adviesbureau aantoonbaar tevreden klanten heeft. Dit zou je meetbaar kunnen maken. Dus bijvoorbeeld 85 % tevreden klanten of 95 %. En daarnaast meewegen hoe lang je die klanten al bedient. Malafide bureaus (geldkloppers) zullen middels hun (lage) score door de mand vallen.

    Een tevreden klant is een klant waar je prettig met hebt gewerkt en die financieel voordeel heeft gehad door de bemoeienis van de subsidie-adviseur.

    Een uitdaging of een bedreiging ?

    Met vriendelijke groet,

    Bert Stegehuis

    Voor de overige lezers;

    Wilt u meer informatie, neem dan contact met ons op.

    Onze website is

  • Helene Delfgaauw

    Beste Onno,

    In je mailtje heb je het over het oprichten van een brancheorganistie voor subsidieadviseurs. Deze bestaat al! Namelijk de NVAS. Kijk ook maar eens op www.nvas.nl. Nieuwe leden (subsidieadviseurs) zijn altijd welkom.

    Met vriendelijke groeten,

    Helene Delfgaauw

    website: www.delfgaauw-advies.nl

    mr Onno van der Kuip schreef:

    >

    > Beste Jan de Bie,

    >

    > Elk discussieplatform dat zich redelijk onafhankelijk

    > positioneert op het web is zinvol. Of er werkelijke discussie

    > zal komen is de vraag. Tot nu toe zijn collega-adviseurs het

    > die op het prikbord actief zijn. Het wordt tijd dat

    > niet-adviseurs toetreden…

    >

    > Zinvol, omdat het een van de media is waarop

    > subsidieadviseurs zich kunnen profileren. De wijze van

    > (onderscheidend) communiceren kan van invloed zijn op de

    > lezer, die op zoek is naar een betrouwbare partner / adviseur

    > om zijn/haar subsidieprojecten van A tot Z te begeleiden.

    >

    > Bedreiging? Dat hangt helemaal van jezelf af. Ben je goed in

    > subsidieadvies dan zijn de kansen vele malen groter en valt

    > elke bedreiging in het niet. Bovendien vergroot het de kans

    > dat gelijkgezinde kwalitatief hoogwaardig en alszodanig bij

    > de subsidieverstrekkende overheden aangeschreven bureaus

    > gezamenlijk een brancheorganisatie oprichten om het kaf van

    > het koren te scheiden.

    >

    > Met vriendelijke groet,

    >

    >

    > mr Onno van der Kuip

    >

  • Onno van der Kuip

    Beste Helene Delfgaauw,

    Ik ben al jaren lid van de NVAS, een beroepsorganisatie voor subsidieadviseurs, maar absoluut geen brancheorganisatie van adviesbureaus. Destijds ben ik zelfs voorzitter geweest van de commissie Externe Betrekkingen bij de NVAS.

    Het NVAS lidmaatschap is zeker zinvol en ik beveel elke subsidieadviseur dan ook aan lid te worden van de NVAS - net zoals jij dat doet- maar het is geen garantie voor kwaliteit van dienstverlening. NVAS leden informeren elkaar over het vak, niet over de bedrijfsvoering, wijze van omgang met klanten, acquisitie etc.

    Er zijn ook leden die werkzaam zijn bij bedrijven waarover de Kamer van Koophandel en stichting Eerlijk Zakendoen klachten krijgen.

    Vandaar mijn oproep om te kijken hoe accreditatie van de bedrijven het beste kan plaatsvinden en een en ander te laten plaatsvinden onder de vlag van een nieuw op te richten branche-organisatie.

  • drs. W.F. de Winter

    Geachte heer Stegehuis,

    Op zich vind ik het idee niet slecht, alleen is de scheiding tussen tevreden en niet tevreden zeer arbitrair, tevens weten veel bedrijven niet voor welke subsidies ze allemaal in aanmerking komen, dus als er iets gemist wordt dan komt dit ook niet boven water. Maar de bedrijven zijn toch tevreden, hoewel de adviseur niet goed werk levert, dus dit is een zeer onduidelijke scheidingsgrens.

    Ik ben het met dhr. van der Kuip eens dat er een brancheorganisatie opgericht dient te worden met een aantal op te volgen codes. Hierdoor kan er een zelfregulerende organisatie ontstaan waar alleen ‘goede’ bureaus (wie bepaald dit???) bij aangesloten kunnen zijn. Dit om de duidelijkheid voor ondernemers te vergroten.

    met vriendelijke groet,

    drs. W.F. de Winter

    Nouveau Route

    nouveau@intex.nl

  • Bert Stegehuis

    Geachte heer de Winter,

    Wat u aangeeft is juist, de scheidingen zijn moeilijk aan te geven, maar volgens mij wil dit nog niet zeggen dat dit onmogelijk zou zijn. Je zou eens moeten brainstormen hierover. De gebaande paden even loslaten en ‘ins blaue hinein gehen’.

    Vanuit mijn werkzaamheden als kwaliteitszorgadviseur weet ik dat er methoden bestaan om bruikbare prestatie-indicatoren te kiezen als meetlat waaraan kan worden afgemeten in hoeverre een organisatie haar doelstellingen heeft weten te realiseren.

    Het gaat bij een prestatie-indicator niet om een target maar om te bepalen of we op koers liggen op de weg naar een van tevoren bepaald resultaat.

    (Continue verbetering.)

    U merkt wel dat ik een groot voorstander ben van het invoeren van de 8 managementprincipes van de derde generatie ISO-9001.

    Daarnaast zijn er certificerende instellingen die naast het ISO-certificaat ook klanttevredenheidslabels hanteren. (Scores).

    Wilt u meer informatie, neem dan contact met ons op.

    Onze website is

    Met vriendelijke groeten,

    Bert Stegehuis

  • Bert Stegehuis

    Beste onno,

    Ik heb mij niet aangesloten bij de NVAS omdat ik gebrekkige informatie kreeg over wat ik wilde weten en een stuk of vier van de laatste verslagen kreeg opgestuurd, waar ik niet om had gevraagd. (Geen kwaliteit dus.)

    Uit die verslagen bleek o.a. dat betrokkenen zich onttrokken van hun taken.

    Accreditatie heb ik eveneens geen goed gevoel bij. We moeten iets anders zien te formuleren. Niet iets bureaucratisch, maar iets wat eenvoudig is en daardoor ook werkt.

    Wilt u meer informatie, neem dan contact met ons op.

    Onze website is

    Met vriendelijke groeten,

    Bert Stegehuis