Museum beginnen

  • M. Lenting

    Hallo,

    Ik loop al geruime tijd met het idee om een museum te beginnen.

    Dit betreft géén kunst, maar een zéér complete collectie speelgoed (auto's, vrachtauto's en tractoren).

    De ambtenaar van de gemeente was destijds zeer geïnteresseerd in het idee, maar wilde niet dat er commerciële activiteiten werden ontplooid om e.e.a. te kunnen bekostigen. Nou kan ik niet zo'n museum runnen op lucht. Zijn hier mogelijkheden voor? en is het redelijk van de gemeente om dit te eisen?

    Volgens mij zijn er redelijk wat musea in Assen die een eigen winkeltje hebben.

    Wat te doen?

  • Robin K

    Beste Lenting,

    Met iemand van de gemeente praten is een goede eerste stap. De ambtenaar heeft in zoverre gelijk, dat veel subsidieregelingen als voorwaarde hebben, dat met de subsidie geen commerciële activiteiten mogen worden ontplooid. Dat wil niet zeggen dat je helemaal geen commerciële activiteiten mag ontplooien, maar deze moet je wel gescheiden houden van de gesubsidieerde activiteiten. Dat kan bijvoorbeeld door het museum formeel gescheiden te houden van de museumwinkel. Bijv. het museum is een stichting en de museumwinkel is een bv.

    Daarnaast kan het de moeite lonen om ook eens met een subsidieadviseur te praten. Naast gemeentelijke subsidies, bestaan er namelijk ook provinciale, nationale en Europese subsidieregelingen waar je misschien voor in aanmerking komt. Een subsidieadviseur kent beter dan u de weg in deze woud van subsidieregelingen. Op SubsidieTotaal.nl -> Tools -> Links vind u een lijst met professionele subsidieadviseurs en hun websites.

    Ten slotte wens ik veel succes met uw speelgoedmuseum.

  • richard

    Hey hallo,

    ik las je stukje ik zelf ben ook geintresseerd in het opzetten van een museum.

    nu was de vraag we zijn inmiddels 2jaar verder. is alles gelukt?

    MVG

    Richard