Effect subsidies heel gering

  • Jan de Bie

    Graag uw mening

    Onder het motto ,,wie zoet is krijgt lekkers'' geeft de overheid jaarlijks 5 miljard gulden subsidie aan middelgrote en kleine bedrijven (MKB), maar volgens de Algemene Rekenkamer blijven de gevolgen voor mooie dingen als werkgelegenheid, emancipatie en integratie van minderheden volstrekt onduidelijk.

    Alleen al het Rijk heeft dit jaar 61 regelingen die specifiek gelden voor bedrijven met minder dan honderd werknemers. Telt men daarbij op wat Europese Unie, gemeenten en provincies doen, dan gaat het om een grote veelvoud daarvan.

    In de periode van 1995 tot 2000 zijn ongeveer tachtig MKB-maatregelen van het Rijk van kracht geweest. Volgens de Rekenkamer kwamen er nieuwe maatregelen zonder dat het effect van de voorgaande is vastgesteld. De ministeries van Economische Zaken, Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Financiën houden dat niet systematisch bij.

    De Rekenkamer nam alle regelingen onder de loep, van tante Agaath-regeling tot zelfstandigenaftrek, en komt tot de conclusie dat van slechts twee maatregelen het effect wèl bekend is. De modernisering van de Vestigingswet (het schrappen van regels voor mensen die een eigen onderneming beginnen) en het Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen ,,blijken slechts in zeer geringe mate te hebben bijgedragen aan de beoogde werkgelegenheidsgroei.''

    Minister Jorritsma van Economische Zaken schrijft de verscheidenheid aan regelingen toe aan de vele doelgroepen van het beleid en ‘ongelijksoortige doelstellingen’, maar neemt wel de aanbevelingen van de Rekenkamer in grote lijnen over. Ze gaat meer inzicht geven in de samenhang van maatregelen en kosten/baten-analyses maken.

    Algemeen Nederlands Persbureau

  • Bert Stegehuis

    Beste Jan,

    Je krijgt geen lekkers. Er wordt je wel een worst voorgehouden maar..

    Veel MKB-bedrijven zijn spuugzat aan het worden van de bureaucratische rompslomp. Als ik bijvoorbeeld zie hoe het SNN omgaat met de KIM regeling, dan moet ik het met de klant eens zijn ! In het begin voldoe je aan de regeling en krijgt beschikking. Gaandeweg krijg je steeds nieuwe interpretaties voorgeschoteld die dus NIET in het boekje stonden. Zo vertaald men nu het begrip zelfstandig bedrijfsonderdeel (1.h.) met het boeken van kosten op een aparte grootboekrekeningen bijvoorbeeld. Daar is in het KIM-boekje met geen woord over gerept. Daar staat .. de kosten moeten eenduidig uit de administratie zijn af te leiden. Tevens kwam men later met het beleid (onbekend ?) dat een zelfstandig bedrijfsonderdeel een eigen BIK-code moet heben. Dit is lang niet altijd zo, als je karton verwerkt kun je op die code ook papier verwerken.

    Dit leidt ertoe dat het werken als subsidie-adviseur bijna onmogelijk wordt. Op deze manier kom je in de problemen.

    Er worden door het SNN kosten nog moeite gespaard, bij de einddeclaratie nog een aparte controle van een accountant etc..

    Het is toch nog wel de bedoeling dat het MKB gestimuleerd wordt ?

    Graag hoor ik reacties van anderen op dit punt. Het gaat niet alleen om het SNN hoor, ook bij Senter verloopt lang niet alles soepeltjes..

    Met vriendelijke groet,

    Bert Stegehuis

  • Jan de Bie

    MKB spuugzat?…. maar ook de adviseurs:

    **************************************

    De worst (het geld) zit nog in de verpakking en je kunt er niet handig bij. En de subsidieadviseurs zijn ervoor om die worst uit de verpakking te halen

    Je schrijft dat het MKB er soms spuugzat van is maar je bedoeld dat de subsidieadviseurs er ook zat van zijn. Want wie krijgt nu die nieuwe interpretaties voorgeschoteld? U of de MKB?

    Die worst:

    ***********

    Om de beeldtaal maar eens te blijven gebruiken. De worst is van de overheid maar WIE doet de worst in de verpakking en hoe kan de inpakker zorgen dat de verpakking gemakkelijk los te maken is en de inhoud is te consumeren.

    Zodat eenvoudig de gelden terecht komen op die plaats waar het nodig is voor innovatie, energiebeperking, ontwikkelen etc…

    zonder veel papierwerk, bureaucratie etc…

    Boekjes verouderen te snel:

    *******************************

    En die niet in het boekje staan, schrijf je? Een boekje verouderd snel…..

    Is er geen website van deze regelingen die tussentijds aangepast kan worden zodat een onduidelijke tekst vervangen kan worden door een betere interpretatie?

    De kneepjes van het vak:

    ****************************

    De uitleg van mevr. Pessers van het gelijknamig subsidieadviesbureau geeft al aan dat er veel (teveel) regelingen zijn en de “kneepjes” en verborgen agenda's belangrijk zijn om daarvan te weten. Dus generalisatie…….? Specialisatie is onvermijdelijk.

    “Er bestaan teveel regelingen om van al deze regelingen de fijne ‘kneepjes’ ‘verborgen agenda’s' en dus slaagkans te beoordelen”

    Maak het niet te moeilijk voor de ondernemende subsidehongerende ondernemer.

    *******************************************

    De afkortingen vliegen me weer om de oren?

    SNN? Wie zijn ze en wat doen ze (of behoren ze te doen?)

    KIM? Is meer dan een meisjesnaam (leg eens uit wat is dat voor regeling en hoelang is deze geldig en voor wie en…en…)

    Een subsidieadviseur zal toch in gewone taal duidelijk kunnen maken aan het midden-en kleinbedrijf wat mogelijk is?

  • Bert Stegehuis

    Jan,

    Je stelt veel vragen tegelijk hoor..

    Een boekje veroudert niet maar de worst wel. Als we niet oppassen smaakt hij niet meer.

    Op het moment dat je een regeling indient conform de aanvraag (boekje, brochure etc..) krijg je een beschikking. Dan is het niet logisch dat je DAARNA andere vragen, interpretaties krijgt van de subsidiegever..

    Als je een deal sluit met een klant, kun je toch niet later allerlei kronkels doorvoeren ?

    Als je een auto koopt met een kachel, kun je toch niet LATER eisen; ik wil een airco ? want dat interpreteer ik als aangenaam verpozen ?

    (Ik zou dan het nieuwe dak van de mercedes E willen hebben, met solar koelt deze in zon, enz..)

    De fijne kneepjes van Saskia Pessers is wel leuk gevonden, ze kan het goed brengen. Dat hoort ook zo bij een subsidie-adviseuse.

    Afko's is nu eenmaal een probleem.

    Wilt u meer informatie, neem dan contact met ons op.

    Onze website is

    Met vriendelijke groet,

    Bert Stegehuis.

  • Jan de Bie

    ……een probleem die u nu niet even gaat oplossen klaarblijkelijk.

    Toch zou ik het op prijs stellen als u deze afkortingen eens toelicht.

  • mr Onno van der Kuip

    Beste Jan de Bie,

    Als je regelmatig de website van de Algemene Rekenkamer raadpleegt, weet je dat er veel onderzoek wordt gedaan naar effecten van subsidies. In 2002 geeft het Rijk 16,8 miljard Euro aan subsidies uit. De verdeling over de departementen kun je teruglezen in de bijlage van de miljoenennota (staat overigens ook op onze website, onder Nieuws, onder September 2001).

    De rekenkamer meet echter effecten die voor de ontvanger van de subsidies minder van belang zijn. De ontvanger (bedrijf, overheid, particulier) verlaagt de kosten van de investering dan wel operationele kosten (bijvoorbeeld loonkosten die gestoken worden in eigen onderzoek en ontwikkeling van een nieuwe machine). De effecten hiervan zijn op ontvangerniveau best wel meetbaar.

    - Bedrijven

    Subsidie betekent voor een ondernemer kostenverlaging en dus betaling van meer winstbelasting, hetgeen Gerrit Zalm ook nastreeft. Subsidie betekent samen met de overheid een risicovolle investering of een ontwikkeling aangaan. In bepaalde subsidieprojecten worden wel meetpunten als directe en indirecte werkgelegenheidseffecten meegenomen. Een voorbeeld is de Investeringspremieregeling die in bepaalde regio's in Nederland en onder een andrere naam ook in andere lidstaten van de Europese Unie van kracht zijn.

    Aan de doelstelling van een subsidieregeling zijn echter niet altijd meetpunten gekoppeld. Wij categoriseren subsidies altijd in thema's. Overheden en fondsen willen bepaalde investeringen of projecten uitlokken met subsidies. Dat gebeurde al in de Middeleeuwen en zelfs in de tijd dat de Egyptenaren 2600 jaar geleden gestimuleerd werden bier te brouwen en te drinken en niet het vervuilde Nijlwater te drinken.

    -Overheden

    Overheden zijn niet alleen subsidieverstrekkers maar ook ontvangers. Voor aanleg van wegen, havens, stedenbouw, innovaties in stedenbouw, uitwisseling van specifieke kennis tussen steden in de Europese Unie en Oost- en Midden Europa. In zogenaamde Structuurfondsgebieden binnen de Europese Unie - we kennen deze ook in Nederland - zijn subsidies beschikbaar vanuit Europese structuurfondsen ter versterking van de arbeidsmarkt, de regionale economie en het regionaal landelijk gebied. Ook scholing van personeel levert overheden subsidie op: via de Wet Vermindering Afdracht Scholing Non-Profit.

    -Particulieren

    Naast de huursubsidie is de Energiepremie voor bepaalde verbouwingskosten van de eigen woning of de aanschaf van energiezuinige apparaten de meest in het oog springende subsidieregeling. Maar particulieren kunnen op vele fronten subsidies krijgen. Denkt u maar eens aan een lokaal initiatief van particulieren (verenigd in een stichting) ter oprichting van een kinderboerderij, een kunsthal of wat dies meer zij. Veel subsidieregelingen noemen als mogelijke indieners: een individu. Er zijn veel fondsen in ons land (Het Oranjefonds voegt zich daar als nieuw fonds ook toe) die subsidie verstrekken voor goede doelen. Restauratie van historische panden die eigendom zijn van particulieren is zo'n thema. Onlangs heeft u uit de krant kunnen vernemen dat een van de rijkste fondsen van ons land, het VSB-fonds daarom een samenwerking is aangegaan met de Rijksdienst voor Monumenten en haar Monumentenfonds.

    Subsidies…. een toverwoord? De beste subsidieadviseur ben jezelf! Alleen het ontbreekt vaak aan tijd om specialist te worden en het is niet efficiënt om zelf die specialist te zijn. Daarom is er een beroepsgroep van subsidieadviseurs. Deze kent een beroepsvereniging (NVAS) maar er bestaat (nog niet!) een branche organisatie van geaccrediteerde subsidieadviesbureaus. In het proces van accreditatie hoort de subsidieverstrekkende overheid een stem te hebben.

    Wij zijn hier met MKB Nederland mee bezig. Pessers is een van die bureaus die zeker toegelaten zal worden gelet op de tienjarige expertise in subsidies voor de bedrijfstak van de informatie- en communicatietechnologie.

    Samen met Dynova Innovatieadvies (Veenendaal) voeren wij in opdracht van MKB Nederland de MKB-subsidielijn© uit.

    Met vriendelijke groet,

    mr Onno van der Kuip

    PS. Over de beeldspraak “Worst in de verpakking” wil ik graag kwijt, dat voor het lezen van de (juridische en technische) teksten van de handleiding Hoe deze te openen de nodige ervaring en een goed relatienetwerk bij de subsidieverstrekkende overheid een must is. In toenemende mate is de handleiding voor leken te begrijpen en in goed overleg met die overheid kunnen veel subsidieaanvragen door bijvoorbeeld MKB-bedrijven zelf worden gedaan.

    TIP

    Laat je niet met het angstkluitje in het riet sturen, dat er 1500 of 2000 subsidieregelingen zijn en u zou eens geld mislopen. Zorg ervoor dat u subsidiemogelijkheden herkent zonder de details van regelgeving te kennen. Dat vertrekpunt biedt u de meeste kansen om subsidie te krijgen. Voor expertise huurt u indien nodig een gespecialiseerde adviseur in.

  • Jan de Bie

    ……in het beantwoorden van vragen.

    Hiermee is dit discussieprikbord een zeer welkome en goede aanvulling voor deze subsidiepagina. Interactiviteit tussen subsidieaanvrager, subsidieadviseur en subsidieverstrekker is zeer gewenst.

    Uw wijze van schrijven en kennis van zaken zal menig kijker prikkelen om vragen te stellen. En hiermee wordt (de in leken ogen geziene) ingewikkelde materie van subsidiemogelijkheden vereenvoudigd en misschien zelfs meer reden om gebruik te maken van regelingen die er momenteel zijn.

    Met vriendelijke groet,

    Jan